tvatusenboktankar.blogg.se

The Martian - Ensam på Mars

Publicerad 2017-08-17 08:30:00 i 2016, Bokrecensioner, Böcker på svenska, Science Fiction, Skönlitteratur,

“Jag är körd och kommer att dö! Okej. Ta det lugnt. Det här klarar jag säkert av."

 
Mark Watney var en del av en rymdexpedition till Mars. Under en kraftig sandstorm separerades han från de övriga besättningsmedlemmarna och, efter att ha antagits död, lämnades han ensam kvar på planeten.
 
Trots att Mark inte har tillräckligt med mat, inte kan kommunicera med jorden samt befinner sig i en situation som ingen annan människa tidigare upplevt, är han inte redo att ge upp. Så länge det finns hopp tänker Mark kämpa för livet.
 
Betyg: 4/5. Jag vet att Christer Fuglesang har läst den här boken och tycker väldigt bra om den, vilket jag kan förstå då han säkerligen förstår vetenskapen bakom allt som Mark tar sig för i hopp om att överleva. Personligen hade jag stundtals svårt att greppa vad som hände. Min gissning är att människor som är mer intelligenta än jag hade tyckt väldigt bra om The Martian, speciellt med tanke på att jag gillade den starkt, trots att mina kunskaper i fysik och kemi lämnar en del att önska.
 
Några aspekter av boken jag verkligen gillade var Marks sarkasm samt hur trovärdig hans karaktär kändes. Hans tankar speglade på ett ärligt sätt hur någon i hans situation gissningsvis skulle resonera angående den näst intill obefintliga möjligheten att komma hem levande igen. 
 
Jag läste boken på svenska och vill passa på att nämna John-Henri Holmberg som översatte boken. I den mån jag kan försöker jag läsa böcker på deras originalspråk, men när det gäller The Martian vill jag påstå att man lika gärna kan läsa den på svenska. Med bokens vetenskapliga aspekt i åtanke tror jag dessutom att många saker hade gått över huvudet på mig om jag hade läst den på engelska.

 
Titel: The Martian - Ensam på Mars
Författare: Andy Weir
Sidantal: 448
Genre: Science Fiction, äventyrsroman
Utgivningsår: 2016
Förlag: Bookmark Förlag
Köp: AdlibrisBokus
Kuriosa: Andy Weir har skrivit en ny bok, Artemis, som publiceras den 14:e november i år.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

emmajoabsson

Emma, 17. Ravenclaw. Gillar friidrott, böcker, skrivande och cream cheese bagels. Drömmer om att ge ut en bok någon dag, men fokuserar för tillfället på att läsa andras. Mejladress: [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela