tvatusenboktankar.blogg.se

Kärlek liksom

Publicerad 2017-09-27 19:52:58 i 2017, Bokrecensioner, Böcker på svenska, Samhällsskildring, Samtida romaner, Skönlitteratur,

"PAPPAN: Blod är tjockare än vatten.
JOONA: Du vet väl hur det där uttrycket egentligen lyder?
PAPPAN: Vilket uttryck?
JOONA: 'The blood of the covenant is thicker than the water of the womb.' Med andra ord betyder det precis motsatsen till det du just sa. Att vänskap är viktigare än släktskap.
PAPPAN: Det betyder det inte alls. Blod är tjockare än vatten.
JOONA: Vilket vatten? Vänskapens vatten eller? Här syftar det i alla fall på fostervattnet."

 

Joona är 30 år och har av ekonomiska skäl nyligen flyttat tillbaka hem till sin pappa . Efter att Joona blivit kontaktad av ett förlag och erbjuden ett kontrakt börjar han samla på sig material till en eventuell bok. Under en veckas tid spelar han därför vardagliga samtal som sedan transkriberas till text.

I Johannes Ekholms Kärlek liksom beskrivs och diskuteras en del av de problem som generation Y ställs inför. Boken skildrar skillnaden i viss mån skillnaden i synsätt mellan den yngre och den äldre generationen, exempelvis inom ämnen som kärlek och vänskap. 

Betyg: 3/5. Om man vill läsa något tankeväckande är Kärlek liksom definitivt ett alternativ. Vid flera tillfällen slogs jag av hur genuin boken kändes. Den speglar uppgivenhet och hopplöshet på ett trovärdigt sätt. Jag tror att många skulle känna igen sig i känslan som boken förmedlar av att stå och stampa på samma fläck utan att komma någon vart. 

En sak som slog mig under läsningen var att jag kanske hade fått ut mer av den om jag hade varit några år äldre. Vissa saker gick över huvudet på mig, framförallt under en del längre redogörelser. Kanske bör man ha erfarenhet av vuxenlivet för att verkligen kunna sätta sig in i boken.

Kärlek liksom har vunnit Kalevi Jäntti-priset, ett finskt litterärt pris för unga författare. Jag kan absolut förstå varför Johannes Ekholm tilldelades priset 2016. Boken är verklighetstrogen, unik och provocerande - vilket jag i det här fallet skriver i positiv bemärkelse.

 

Recensionsexemplar från förlaget


 
Titel: Kärlek liksom
Författare: Johannes Ekholm
Sidantal: 440
Genre: Samhällsskildring
Utgivningsår: 2017
Förlag: Förlaget
Köp: AdlibrisBokus
Kuriosa: Kärlek liksom är Johannes Ekholms debutroman. Vill man provläsa boken kan man göra det här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

emmajoabsson

Emma, 17. Ravenclaw. Gillar friidrott, böcker, skrivande och cream cheese bagels. Drömmer om att ge ut en bok någon dag, men fokuserar för tillfället på att läsa andras. Mejladress: [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela