tvatusenboktankar.blogg.se

The Sun Is Also a Star

Publicerad 2017-09-20 20:10:08 i 2016, Bokrecensioner, Böcker på engelska, Samhällsskildring, Skönlitteratur, Ungdomsböcker,

“We are capable of big lives. A big history. Why settle? Why choose the practical thing, the mundane thing? We are born to dream and make the things we dream about.” 

 
När Natasha och Daniel träffas är hon knappt ett dygn från att deporteras till Jamaica. Att få känslor för en kille är det sista hon har i tanken, men så träffar hon Daniel och allting förändras. 
 
Betyg: 3/5. The Sun Is Also a Star var månadens bok i en bokklubb jag är med i. Hade den inte varit det är jag tveksam till om jag självmant hade valt att läsa den, men det är också en del av charmen med bokklubbar. Såhär i efterhand är jag glad att jag läste boken. Även om den kretsade kring kärlek, framförallt kärlek vid första ögonkastet, måste jag medge att jag, som normalt sett inte gillar sånt, anser att den är läsvärd.
 
Boken är skriven ur flera olika perspektiv. Förutom att följa Natasha och Daniel får läsaren även korta inblickar i vissa sidokaraktärers liv. Det var enligt mig bland det absolut bästa med boken, för jag gillar verkligen tanken på att alla har en historia att berätta.
 
Något jag upplevde som ett störningsmoment var det faktum att berättelsen inte lämnar någonting till fantasin, utan man får svar på alla frågor man har. Personligen föredrar jag att resonera och reflektera över saker på egen hand, men om man är en sådan läsare som helst ser att alla trådar snöras samman rekommenderar jag boken starkt. Jag rekommenderar den även till personer som gillar kärleksromaner och som vill läsa någonting mysigt mitt i allt höstmörker.

 
Titel: The Sun Is Also a Star
Författare: Nicola Yoon
Sidantal: 348
Genre: Ungdomsbok, samtida roman
Utgivningsår: 2016
Förlag: Random House Children's Books
Köp: AdlibrisBokus
Kuriosa: Nicola Yoon är precis som huvudkaraktären Natasha född på Jamaica, medan Yoons man är korean precis som Daniel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

emmajoabsson

Emma, 17. Ravenclaw. Gillar friidrott, böcker, skrivande och cream cheese bagels. Drömmer om att ge ut en bok någon dag, men fokuserar för tillfället på att läsa andras. Mejladress: [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela