tvatusenboktankar.blogg.se

Vampire Academy (10th Anniversary Edition)

Publicerad 2017-09-05 19:16:00 i 2016, Bokrecensioner, Böcker på engelska, Fantasy, Skönlitteratur, Ungdomsböcker,

"Lissa and I had been friends ever since kindergarten, when our teacher had paired us up together for writing lessons. Forcing five-year-olds to spell Vasilisa Dragomir and Rosemarie Hathaway was beyond cruel, and we’d—or rather, I’d—responded appropriately. I’d chucked my book at out teacher and called her a fascist bastard. I hadn’t known what those words meant, but I’d known how to hit a moving target. Lissa and I had been inseparable ever since."

 
Rose Hathaway är hälften vampyr, hälften människa - en så kallad dhampir. Dhampirernas uppgift är att skydda de dödliga vampyrerna, Moroi, från de odödliga, Strigoi. För Rose är denna uppgift extra viktig då hennes bästa kompis, Lissa, är den enda kvarvarande ättlingen av den kungliga släkten Dragomir. Att Lissas magiska krafter dessutom skiljer sig från andra vampyrers gör att hon ständigt är utsatt för faror.
 
Vampire Academy 10th Anniversary Edition består av första boken i Vampire Academy-serien, men även av mer nyskrivna inslag som utspelar sig i samma värld. De nya berättelserna är relativt korta sådana, skrivna ur andra karaktärers perspektiv. 
 
Betyg: 3/5. Vampire Academy-serien var min favoritserie när jag var yngre och kommer av den anledningen alltid ha en speciell plats i mitt hjärta. En sak jag insåg när jag läste de mer nyskrivna delarna av boken var dock att jag känner mig färdig med serien. Jag gillar serien som den är och känner inget behov av nytt material.
 
Ett av de nyare inslagen är skrivet ur Rose perspektiv och det var också det jag tyckte bäst om. I ärlighetens namn anser jag såhär i efterhand att berättelserna ur de andra karaktärernas perspektiv var överflödiga och svarade på frågor som jag helst hade sett lämnats obesvarade.
 
Jag ger boken ett bra betyg eftersom att jag gillar originalhistorien, men känner samtidigt en besvikelse över att en serie som jag älskade som barn inte längre tilltalar mig på samma sätt. Det får mig att fundera över vad jag hade tyckt om serien om jag hade läst den för första gången i år, som 17-åring, istället för som tioåring...

 
Titel: Vampire Academy (10th Anniversary Edition)
Författare: Richelle Mead
Sidantal: 483
Genre: Fantasy, ungdomsbok
Utgivningsår: 2016
Förlag: Razorbill
Köp: AdlibrisBokus
Kuriosa: Originalupplagan gavs ut 2007.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

emmajoabsson

Emma, 17. Ravenclaw. Gillar friidrott, böcker, skrivande och cream cheese bagels. Drömmer om att ge ut en bok någon dag, men fokuserar för tillfället på att läsa andras. Mejladress: [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela