tvatusenboktankar.blogg.se

Mina smala axlars längtan

Publicerad 2017-08-21 16:15:00 i 2017, Bokrecensioner, Böcker på svenska, Samtida romaner, Skönlitteratur, Ungdomsböcker,

“Det är inte fjärilar i magen, det är ormar. Ett helt ormbo av krälande kroppar och jag mår nästan illa. Ändå vet jag att jag är lycklig. Med hjärnan vet jag det. Resten av mig själv vill bara kräkas."

   
Magda har ett förhållandevis vardagligt liv. På fritiden skriver hon dikter, spelar tvärflöjt eller spenderar tid med sin bästa kompis, Petra. När Magda får en exklusiv inbjudan till det hemliga sällskapet KG, Kvinnliga Gymnasieföreningen, känner hon sig utvald, speciell. Sällskapet säger sig ägna sin tid åt teater, konst, litteratur samt musik och Magda vill inget hellre än att visa sig värdig. Det finns dock ett problem - Jens, chefredaktören för skoltidningen, han som får allt runt omkring att blekna. Hur ska Magda kunna acceptera KG:s inbjudan när hon vet vad Jens tycker om dess medlemmar?
 
Mina smala axlars längtan speglar en ung kvinnas längtan efter att passa in samt sökandet efter något nytt utan en önskan om att förlora det gamla. Boken hanterar ämnen som kärlek, vänskap och självinsikt.
 
Betyg: 4/5. Jag brukar ha svårt att tycka om böcker som speglar en kärlek så stark att allt annat minskar i betydelse, för när jag läser om en sådan kärlek upplever jag sällan att jag tror på det som skrivs. Kärleken som Magda i Mina smala axlars längtan beskriver betraktar jag dock på ett annat sätt. Magdas kärlek till Jens förstärker på ett vackert sätt känslan av att känna sig vilsen, sökandet efter något mer, något större
 
Jag upplevde ett starkt igenkännande när jag läste den här boken och anser att framförallt dess tyngre delar är oerhört välskrivna. Magdas relation med sin mamma är inte problemfri, utan hon tvingas i ung ålder få axla ett stort ansvar. Personligen hade jag gärna sett att den delen av boken hade utvecklats ytterligare och haft en större inverkan på boken som helhet. I ärlighetens namn var jag mer intresserad av bokens familjeaspekt än vad jag var av att läsa om till exempel KG.
 
Eftersom att jag själv gillar att skriva faller jag handlöst för böcker vars handling inkluderar skrivande i någon form. Mina smala axlars längtan har inslag av dikter som Magda har skrivit, vilket jag verkligen uppskattade och som även stärker min uppfattning om att boken är välskriven.
 
Recensionsexemplar från förlaget

 
Titel: Mina smala axlars längtan
Författare: Maria Frensborg
Sidantal: 376
Genre: Ungdomsbok, samtida roman
Utgivningsår: 2017
Förlag: Bonnier Carlsen
Köp: AdlibrisBokus
Kuriosa: Flora Wiström, författare till ungdomsromanen Stanna, står för omslaget till Mina smala axlars längtan.

Kommentarer

Postat av: Amanda

Publicerad 2017-08-22 13:15:54

Vill verkligen läsa den här!

Svar: Gör det! Jag vill gärna höra vad du tycker om den.
emmajoabsson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

emmajoabsson

Emma, 17. Ravenclaw. Gillar friidrott, böcker, skrivande och cream cheese bagels. Drömmer om att ge ut en bok någon dag, men fokuserar för tillfället på att läsa andras. Mejladress: [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela