tvatusenboktankar.blogg.se

The Boy in the Striped Pyjamas

Publicerad 2017-08-14 18:18:00 i 2000-2010, Bokrecensioner, Böcker på engelska, Historiska romaner, Skönlitteratur, Ungdomsböcker,

“What exactly was the difference? He wondered to himself. And who decided which people wore the striped pyjamas and which people wore the uniforms?” 

 
Tyskland, 1942. När Brunos pappa blir befordrad och erbjuden ett nytt jobb flyttar hans familj ifrån Berlin. På det nya stället har nioårige Bruno inga vänner och väldigt lite att göra. Från sitt fönster ser han ett högt staket och innanför staketet finns människor i randiga pyjamasar.
 
En dag när Bruno är på upptäcktsfärd får han genom staketet syn på en pojke i sin egen ålder. Pojken heter Shmuel och han blir snabbt Brunos första vän sedan flytten från Berlin. Staketet som åtskiljer dem innebär att Bruno och Schmuel inte kan göra något annat tillsammans än att prata. Samtalen kommer att leda till att Bruno får upp ögonen för de orättvisor som finns i världen och för första gången i sitt liv börjar han reflektera över vad det faktiskt är hans pappa arbetar med.
 
Betyg: 1/5. Jag ville verkligen tycka om den här boken, men måste tyvärr medge att så inte var fallet. Anledningen till att jag läser böcker som utspelar sig under andra världskriget är att jag vill lära mig något nytt eller få nya perspektiv på saker och ting. Dessvärre anser jag att jag inte fick ut något av att läsa The Boy in the Striped Pyjamas, även om slutet förvisso gick rakt in i hjärtat.
 
Boken är skriven ur en nioårings perspektiv och är utformad så att läsaren måste ha förkunskaper om andra världskriget, då Bruno själv inte vet vad som försiggår. Detta tycker jag är synd då jag tror att boken hade blivit bättre om den istället hade riktat sig till barn och ungdomar som inte känner till Förintelsen. Dessutom fann jag Brunos okunskap orealistisk, framförallt med tanke på att hans pappa är högt uppsatt inom SS samt arbetar på ett koncentrationsläger. 

 
Titel: The Boy in the Striped Pyjamas
Författare: John Boyne
Sidantal: 224
Genre: Ungdomsbok, historisk roman
Utgivningsår: 2006
Förlag: David Fickling Books
Köp: AdlibrisBokus
Kuriosa: Boken filmatiserades 2008.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

emmajoabsson

Emma, 17. Ravenclaw. Gillar friidrott, böcker, skrivande och cream cheese bagels. Drömmer om att ge ut en bok någon dag, men fokuserar för tillfället på att läsa andras. Mejladress: [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela