tvatusenboktankar.blogg.se

Spökskrivaren

Publicerad 2017-09-11 21:19:42 i 2017, Bokrecensioner, Böcker på svenska, Mellanstadieböcker, Samtida romaner, Skönlitteratur, Spänning,

“Hon sträckte fram handen. 'Jag heter Helena. Helena Larsson.'
'Paolo Bolander', mumlade pappa och tog hennes hand. Helena ryckte till och spärrade upp sina mörka ögon.
'M-men ... är det ... Är du författaren Paolo Bolander?!'
'I egen hög person.'"

   
Casper Bolander är son till den välkända deckarförfattaren Paolo Bolander, men hans liv är inte lika glamoröst som alla verkar tro. Förutom att pappan är pank brottas han dessutom med skrivkramp, vilket har inneburit att boken som skulle varit färdigskriven för längesedan inte ens är påbörjad. I ett sista försök att ta tag i skrivandet tar Paolo med sig sin son till familjens stuga i Oxelbo där han hoppas finna inspiration att skriva. 
 
När Paolo och Casper anländer till Oxelbo inser de till sin förtret att strömmen i stugan har gått. Otekniska som de är bestämmer de sig för att fråga närmaste granne om hjälp. Helena Larsson blir alldeles till sig när hon inser att personen som står på hennes veranda en kall höstkväll är en av hennes absoluta favoritförfattare. Genast inleds en hetsig diskussion om litteratur som leder till att Helena erbjuder sig att assistera Paolo i hans skrivande. Casper blir med ens fundersam över Helenas intentioner. Är hon verkligen intresserad av Paolo eller är det kändisskapet som lockar? Vad är det egentligen som ligger till grund för hennes iver?
 
Betyg: 2/5. Jag drar mig inte för att läsa böcker som i första hand riktar sig till yngre människor, men i vissa fall framgår det extra tydligt att en bok är ämnad för en specifik målgrupp. Troligtvis hade jag tyckt bra om Spökskrivaren om jag hade läst den för ett antal år sen, men nu anser jag att berättelsen faller platt. Vissa av huvudkaraktärens tankegångar är lite väl fördomsfulla för min smak. Dessutom kunde jag under läsningen i stort sett direkt se vart handlingen var på väg, vilket mestadels beror på att boken är skriven för en yngre publik.
 
Det finns självklart även motiv i handlingen som jag gillar. Till exempel finns inslag ur Paolo Bolanders pågående roman invävda i texten på ett snyggt sätt. Att läsa om karaktärer som skriver är alltid något som intresserar mig. Jag uppskattade även Caspers tankar och reflektioner kring sin pappas yrkesval.
 
En sak jag har svårt för är så kallad instalove, alltså kärlek vid första ögonkastet, vilket är ett motiv i Spökskrivaren. Om du inte har något emot instalove, gillar spänning, och är på jakt efter en lättläst bok, då tror jag att du skulle kunna tycka om Spökskrivaren.
 

Recensionsexemplar från förlaget


 
Titel: Spökskrivaren
Författare: Malin Stehn
Sidantal: 185
Genre: Mellanstadiebok, spänning
Utgivningsår: 2017
Förlag: Opal
Köp: AdlibrisBokus
Kuriosa: Malin Stehn har även skrivit andra böcker, bland andra Den här sommaren kan bli min död som har fått fina recensioner.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

emmajoabsson

Emma, 17. Ravenclaw. Gillar friidrott, böcker, skrivande och cream cheese bagels. Drömmer om att ge ut en bok någon dag, men fokuserar för tillfället på att läsa andras. Mejladress: [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela