tvatusenboktankar.blogg.se

Down under

Publicerad 2017-11-28 15:36:00 i 2017, Bokrecensioner, Böcker på svenska, Samhällsskildring, Skönlitteratur, Ungdomsböcker,

 "Hej. Jag bad dig att inte öppna det här brevet förrän du var på väg, så vem vet, kanske sitter du just nu på planet och läser. Du var min stora kärlek och jag kan inte hata dig, men just nu vet jag inte vem du är. Visst, alla gör idiotiska saker som de ångrar efteråt. Man säger saker som man vill ta tillbaka. Jag tänker att det har varit så med oss."

 
Året är 1987. 19-åriga Jim flyttar till Nya Zeeland i ett försök att börja om, för att lämna alla som kränkt honom bakom sig. Planen är att han ska bo hos sin farbror och faster, men så fort de inser att Jim är homosexuell kastar de ut honom.
 
Parallellt med att han försöker skapa sig ett nytt liv ser Jim tillbaka på sin uppväxt i Sverige. Vilka händelser i hans liv har lett till att han flyttat till andra sidan jordklotet?
 
Betyg: 4/5. Jag gillar verkligen bruten kronologi, när det fungerar. Problemet kan ibland vara att man följer två tidslinjer samtidigt, men bara är genuint intresserad av den ena. Så var inte fallet i Down under. Johan Ehn fick den brutna kronologin att tillföra mycket till berättelsen, utan att det kändes konstlat. Dessutom var jag hela tiden känslomässigt involverad i båda och upplevde aldrig att den ena tidslinjen överskuggade den andra.
 
Bortsett från ett parti i mitten av boken, kände jag hela tiden att jag ville läsa vidare. Johan Ehn har delvis använt sig av egna upplevelser under sitt skrivande, vilket jag tror är en anledning till att hela boken känns oerhört genuin. Framförallt tror jag att väldigt många kan känna igen sig i strävan efter att hitta sitt rätta jag, samt viljan att alltid vara sann mot sig själv.
 
Att Down under är Johan Ehns debutroman känns helt otroligt. Jag hoppas verkligen att han väljer att skriva fler böcker!

 
Titel: Down under
Författare: Johan Ehn
Sidantal: 320
Genre: Ungdomsbok
Utgivningsår: 2017
Köp: AdlibrisBokus
Kuriosa: Förutom att Johan Ehn är författare arbetar han även som skådespelare och dramatiker.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

emmajoabsson

Emma, 17. Ravenclaw. Gillar friidrott, böcker, skrivande och cream cheese bagels. Drömmer om att ge ut en bok någon dag, men fokuserar för tillfället på att läsa andras. Mejladress: [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela