tvatusenboktankar.blogg.se

Fängslad

Publicerad 2017-11-19 21:29:00 i 2017, Bokrecensioner, Böcker på svenska, Facklitteratur,

"Moral är som ansvar, en enhet som inte låter sig delas, adderas eller multipliceras - antingen tar man ansvar för något eller så gör man det inte. Om man delar ansvaret med någon betyder det att båda har det till 100 procent  - inte att man kan blunda exakt halva tiden.


 
Fängslad består av fem essäer som samtliga kretsar kring litteratur och läsningens plats i livet. Varje essä utgår från en författare, vars författarskap Tatjana Brandt tolkar. De författare som står i fokus är Frances Burney, Henry James, J.K. Rowling, Inger Christensen och Ann Jäderlund.
 
Betyg: 2/5. Jag har otroligt svårt att betygsätta denna essäsamling. Essän om J.K. Rowling tyckte jag bäst om, vilket beror på att jag har läst några av hennes böcker. Essän kunde därför ge mig ett nytt perspektiv på Rowlings författarskap. Så var inte fallet med resterande essäer, eftersom att jag inte har läst någonting av de övriga författarna.
 
Stundtals kände jag mig ointelligent när jag läste Fängslad, då en hel del saker gick över mitt huvud. Å andra sidan var vissa segment oerhört intressanta, som till exempel vid ett tillfälle då Brandt kommenterar människors ovilja att tolka litteratur. Jag tror att det ligger mycket i det. Av egen erfarenhet vet jag att det är svårt att vidkännas problem i böcker man gillar. Helst av allt undviker man att leta, för så fort man börjar skrapa på ytan är det omöjligt att blunda för problemen som framträder.
 
Jag rekommenderar Fängslad om du har läst böcker av eller åtminstone känner till författarna som omnämns i essäsamlingen. Om jag i framtiden läser en bok av Frances Burney eller en dikt av Inger Christensen, då kommer jag definitivt återvända till Fängslad.
 
Recensionsexemplar från förlaget
 

Titel: Fängslad
Författare: Tatiana Brandt
Sidantal: 194
Genre: Facklitteratur
Utgivningsår: 2017
Förlag: Förlaget
Köp: AdlibrisBokus
Kuriosa: Tatiana Brandt debuterade som författare 2001, med diktsamlingen Roo.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

emmajoabsson

Emma, 17. Ravenclaw. Gillar friidrott, böcker, skrivande och cream cheese bagels. Drömmer om att ge ut en bok någon dag, men fokuserar för tillfället på att läsa andras. Mejladress: [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela