tvatusenboktankar.blogg.se

Turtles All the Way Down

Publicerad 2017-11-13 20:47:00 i 2017, Bokrecensioner, Böcker på engelska, Samtida romaner, Skönlitteratur, Ungdomsböcker,

"We never really talked much or even looked at each other, but it didn't matter because we were looking at the same sky together, which is maybe even more intimate than eye contact anyway. I mean, anybody can look at you. It's quite rare to find someone who sees the same world you see.


Tillsammans med sin pådrivande bästa vän, Daisy, tar Aza Holmes upp jakten på en miljardär på flykt. Hittelönen ligger på 100 000 dollar och skulle kunna göra stor skillnad, inte minst för Daisy. Eftersom att sonen till den försvunna miljardären är Azas barndomskompis, vet vännerna var de ska påbörja sitt sökande.
 
Parallellt med denna yttre konflikt pågår ständigt en inre konflikt i Azas hjärna. Hennes tankar rör sig i en oändlig spiral, oftast kring bakterier och alla sjukdomar de kan orsaka. Även om Aza är medveten om sina hjärnspöken, kan hon inte hålla sina grubblerier i schack.
 
Betyg: 3/5. Jag har hört så många säga att Turtles All the Way Down kommit att bli en av deras absoluta favoritböcker. Personligen har jag aldrig fastnat för John Greens böcker, trots att jag gillar honom som person. Jag kommer troligtvis läsa alla eventuella böcker han ger ut i framtiden, men efter att ha Turtles All the Way Down måste jag tyvärr erkänna att den där riktiga fullträffen ännu inte infunnit sig.
 
Boken var, till dess försvar, en av de bättre John Green-böckerna jag läst. Vissa delar i boken fullkomligt älskade jag. Det absolut bästa var porträtteringen av Aza, en 16-årig tjej med OCD. John Green har själv blivit diagnostiserad med syndromet, vilket framgick tydligt genom Azas tankegångar. 
 
Något jag gillar starkt med John Greens författarskap är att han aldrig förenklar sitt språkbruk, utan han skriver precis likadant som jag intalar mig att han skulle skriva för vuxna. Huvudkaraktärerna i hans böcker är dessutom alltid intelligenta och slutet av hans böcker är genomgående realistiska. Vissa personer har svårt för öppna slut, något John Greens böcker tenderar att ha. Personligen gillar jag sådana avslutningar, då jag ser livet som ett öppet slut.
 
Det jag inte gillade i boken, den huvudsakliga anledningen till varför den "bara" får 3/5 i betyg, var den huvudsakliga handlingen. Jag fann historien kring den försvunna miljardären överflödig och mer som ett sätt att framhäva övriga händelseförlopp än något som faktiskt tillförde en ny aspekt till berättelsen. För egen del hade jag gärna läst mer om Azas personliga svårigheter än om mysteriet med miljardären.
 
Avslutningsvis vill jag understryka att mina åsikter kring Turtles All the Way Down avviker en hel del från de flesta andras. Jag känner till flertalet människor som själva har haft psykiska problem, exempelvis tvångstankar och annat. Dessa personer har relaterat starkt, i vissa fall starkare, till Aza än till någon annan fiktiv karaktär de kommit i kontakt med. Inte minst för deras skull är jag otroligt glad för att den här boken finns. Även om jag inte älskade boken, kan jag absolut rekommendera den. Precis som i samtliga John Green-böcker finns det citat som träffar läsaren rakt i hjärtat. Återigen, sättet OCD skildrades på var fenomenalt!

 
Titel: Turtles All the Way Down
Författare: John Green
Sidantal: 286
Genre: Science Fiction
Utgivningsår: 2017
Förlag: Dutton Books for Young Readers
Köp: AdlibrisBokus
Kuriosa: Tillsammans med sin bror Hank har John Green startat YouTube-kanalerna vlogbrothers och CrashCourse.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

emmajoabsson

Emma, 17. Ravenclaw. Gillar friidrott, böcker, skrivande och cream cheese bagels. Drömmer om att ge ut en bok någon dag, men fokuserar för tillfället på att läsa andras. Mejladress: [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela