tvatusenboktankar.blogg.se

Waking Gods

Publicerad 2017-11-10 13:41:23 i 2017, Bokrecensioner, Böcker på engelska, Science Fiction, Skönlitteratur,

 "Go home and tell your family you love them. Tell them ten times, a hundred times. Do it while you can. And if we somehow survive this, keep doing it. In the end, it’s all that really matters.”


 
Waking Gods är andra delen i Sylvain Neuvels Science Fiction-serie Themis Files. Första delen, Sleeping Giants, kretsar kring metalliska kroppsdelar som upptäcks på olika platser på jorden. Teknologin bakom dessa delar är alldeles för avancerad för mänskligheten och den stora frågan är därför varifrån de kommer.
 
Waking Gods utspelar sig ett knappt decennium efter Sleeping Giants. Boken berättas, precis som den inledande delen, genom intervjuer, dagboksanteckningar och annat.

Betyg: 4/5. Jag älskar denna serie! De två inledande delarna läste jag i princip direkt efter varandra. Tyvärr innebär detta att jag måste vänta ett drygt halvår på den sista, avslutande delen, men det får det vara värt.
 
Sättet dessa böcker är skrivna på, i första hand i intervjuformat, gör att serien fortskrider i väldigt snabb takt. Detta gör att man aldrig blir uttråkad, utan hela tiden vill läsa vidare. Det finns en kärleksrelation i serien som jag tycker skildras på ett bra sätt. Den tar inte fokus från historien, utan tillför snarare ett intressant perspektiv. Framförallt inom ungdomsböcker kan jag känna att romanser är inpetade i historien bara för att, vilket sällan blir särskilt bra.
 
En markant skillnad mellan de två inledande delarna i serien var att Waking Gods antog fler drag av Science Fiction än vad Sleeping Giants gjorde. Dock skriver Sylvain Neuvel fortsatt på ett sätt som får världen han har skapat att kännas trovärdig, vilket jag gillar.

 
Titel: Waking Gods
Författare: Sylvain Neuvel
Sidantal: 325
Genre: Science Fiction
Utgivningsår: 2017
Förlag: Del Rey
Köp: AdlibrisBokus
Kuriosa: Sista delen i Themis Files-trilogin, Only Human, förväntas publiceras 1 maj 2018.

Kommentarer

Postat av: Vargnatts bokhylla

Publicerad 2017-11-10 14:56:02

Den här serien är jag sugen på att läsa!

Svar: Vad roligt! Om du har möjlighet rekommenderar jag att du lyssnar på ljudböckerna!
emmajoabsson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

emmajoabsson

Emma, 17. Ravenclaw. Gillar friidrott, böcker, skrivande och cream cheese bagels. Drömmer om att ge ut en bok någon dag, men fokuserar för tillfället på att läsa andras. Mejladress: [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela