tvatusenboktankar.blogg.se

A Crown of Wishes

Publicerad 2017-08-08 15:54:00 i 2017, Bokrecensioner, Böcker på engelska, Fantasy, Skönlitteratur, Ungdomsböcker,

“What do I call you? ” he asked, turning to me. “The ‘Jewel
of Bharata’ just seems too modest, don’t you think? ”
“Call me Gauri.”
“How intimate.”
I glared. “Enjoy it, because that’s as intimate as this will ever get, Fox Prince.”

 
Gauri har blivit utvisad ur Bharata, landet där hon är prinsessa och sitter inlåst i en av grannlandets, Ujijain, fängelseceller. Prinsen av Ujijain erbjuder Gauri frihet om hon lovar att ställa upp som hans tävlingspartner i The Tournament of Wishes, en tävling i vilken vinnaren tilldelas en önskan. Möjligheten att önska sig precis vad som helst skulle kunna förändra mycket för både Vikram och Gauri, men att ställa upp i turneringen är livsfarligt och vad som händer med de som förlorar är det inte riktigt någon som vet.
 
Betyg: 5/5! Även om jag stundtals fann boken förvirrande var den som helhet väldigt bra. Enligt mig var det absolut bästa med boken Gauri och Vikrams konversationer som aldrig misslyckades med att underhålla. Jag tyckte även om hur bra Gauri och Vikram kompletterade varandra, hon var den impulsiva, den som alltid var beredd att slåss, medan han var mer eftertänksam. 
 
Om du som jag tänker mycket på språket när du läser kan jag verkligen rekommendera A Crown of Wishes. Jag har läst väldigt få böcker som slår den här på det språkliga planet och kan definitivt se mig själv sitta och skriva av vackra stycken ur den.
 
Roshani Chokshi har även skrivit en annan bok, The Star-Touched Queen, som utspelar sig i samma värld som A Crown of Wishes, men som cirkulerar kring en annan huvudkaraktär. Personligen tyckte jag bäst om den sistnämnde, då jag fastnade mer för karaktärerna i den. Böckerna vävs samman stundtals och om man planerar att läsa båda rekommenderar jag att man läser The Star-Touched Queen först, då händelserna i den äger rum före händelserna i A Crown of Wishes.

 
Titel: A Crown of Wishes
Författare: Roshani Chokshi
Sidantal: 369
Genre: Ungdomsbok, fantasy
Utgivningsår: 2017
Förlag: St. Martin's Griffin
Köp: AdlibrisBokus
Kuriosa: I boken finns inslag av indisk mytologi.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

emmajoabsson

Emma, 17. Ravenclaw. Gillar friidrott, böcker, skrivande och cream cheese bagels. Drömmer om att ge ut en bok någon dag, men fokuserar för tillfället på att läsa andras. Mejladress: [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela