tvatusenboktankar.blogg.se

The Upside of Unrequited

Publicerad 2017-08-10 09:41:00 i 2017, Bokrecensioner, Böcker på engelska, Samtida romaner, Skönlitteratur, Ungdomsböcker,

 “I don’t entirely understand how anyone gets a boyfriend. Or a girlfriend. It just seems like the most impossible odds. You have to have a crush on the exact right person at the exact right moment. And they have to like you back. A perfect alignment of feelings and circumstances. It’s almost unfathomable that it happens as often as it does.” 

 
17-åriga Molly Peskin-Suso har trots otaliga förälskelser aldrig blivit kysst, aldrig haft ett riktigt förhållande. Hennes tvillingsyster Cassie är precis tvärtom. Trots Cassies försök att få Molly att ta mod till sig har Molly aldrig vågat erkänna sina känslor för någon, för tänk om hon skulle bli avvisad...

När Cassie får en ny flickvän, Mina, blir Molly intresserad av Minas bror, Will. Will är rolig, utåtriktad och verkar genuint intresserad av Molly. Kommer han bli den första som Molly kysser? Eller blir det kanske Reid, Mollys arbetskamrat som är mer av en introvert, älskar Tolkien och som är helt annorlunda från killarna Molly normalt sett intresserar sig för...
 
Betyg: 3/5. Precis som Albertallis debutbok, Simon vs. the Homo Sapiens Agenda, var detta en gullig historia som går snabbt att läsa då den inte kräver särskilt mycket tankeverksamhet. Bitvis fann jag dessutom The Upside of Unrequited väldigt relaterbar, något jag uppskattade då det sällan händer när jag läser böcker. Till skillnad från när jag läste boken om Simon måste jag dock medge att jag inte fastnade lika mycket för karaktärerna i The Upside of Unrequited. Jag tyckte även att triangeldramat i boken var överflödigt. 
 
En sak jag verkligen uppskattar är att Becky Albertalli fokuserar mycket på mångfald när hon skriver. The Upside of Unrequited hanterar bland annat ämnen som hudfärg, sexualitet, religion och kroppsideal. När det gäller den här boken hade jag dock gärna sett att vissa av dessa ämnen tillåtits att ta mer plats. Stundtals upplevde jag det som att vissa saker enbart fanns med för syns skull, utan att vara riktigt invävda i själva berättelsen.

 
Titel: The Upside of Unrequited
Författare: Becky Albertalli
Sidantal: 336
Genre: Ungdomsbok, samtida roman, HBTQ+
Utgivningsår: 2017
Förlag: Balzer + Bray
Köp: AdlibrisBokus
Kuriosa: Becky Albertallis debutroman, Simon vs. the Homo Sapiens Agenda, kommer ut som film 2018.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

emmajoabsson

Emma, 17. Ravenclaw. Gillar friidrott, böcker, skrivande och cream cheese bagels. Drömmer om att ge ut en bok någon dag, men fokuserar för tillfället på att läsa andras. Mejladress: [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela