tvatusenboktankar.blogg.se

Monstret på cirkusen

Publicerad 2017-12-04 17:44:09 i 2016, Barnböcker, Bokrecensioner, Böcker på svenska, Magisk realism, Skönlitteratur, Spänning,

"'Ho ho ho', skrattade Uvalisa. 'Har du inte förstått hur det funkar?'
Jag såg förvirrat på henne.
'Jag är väldigt smart', sa hon. 'Det är därför jag blir en uggla. Och Pica, han älskar glittrande saker. Det är därför han blir en skata. Och du ... du vill bli omtyckt, Frank. Du vill ha vänner och närhet. Monstret är en del av ditt sanna jag.'"

 
Monstret på cirkusen är andra delen i bokserien om Monstret Frank. Precis som i första boken brottas Frank med problemet att människor och monster inte kan leva sida vid sida. Människornas rädsla för monstren leder till att clownen Kryger som lovar att infånga samtliga monster, hyllas av människorna. För Frank och hans vänner innebär Kryger livsfara.
 
Betyg: 5/5! Jag tyckte om Monstret på cirkusen ännu mer än första delen, Monstret i natten. Även denna bok läste jag högt för min lillebror, då vi båda två tycker väldigt bra om serien. Den passar dessutom alldeles ypperligt som högläsningsbok, inte minst på grund av Sofia Falkenhems illustrationer.
 
Det jag gillar allra mest med serien om Frank är att man kan tolka den på flera olika sätt. Även om händelserna i boken är rättfram, finns det en hel del underliggande aspekter. Fördomar är ett exempel på något som förekommer jämt och ständigt i vårt samhälle, vilket Mats Strandberg genom denna bokserie ifrågasätter. Den ständigt återkommande konflikten i serien grundar sig nämligen i att människorna vägrar interagera med monstren, i tron att de är farliga. Min förhoppning är att detta ämne diskuteras ytterligare i den avslutande delen, Monstret och människorna, vilket även titeln antyder. 

 
Titel: Monstret på cirkusen
Författare: Mats Strandberg
Sidantal: 143
Genre: Barnbok, magisk realism
Utgivningsår: 2016
Köp: AdlibrisBokus
Kuriosa: På sin facebooksida har Mats Strandberg delat med sig av några av inspirationskällorna till serien om Monstret Frank. Till exempel utspelar sig boken i Yrred, vilket baklänges blir Derry, staden där Stephen Kings It äger rum.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

emmajoabsson

Emma, 17. Ravenclaw. Gillar friidrott, böcker, skrivande och cream cheese bagels. Drömmer om att ge ut en bok någon dag, men fokuserar för tillfället på att läsa andras. Mejladress: [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela