tvatusenboktankar.blogg.se

Fågeln i mig flyger vart den vill

Publicerad 2017-11-16 17:04:00 i 2017, Barnböcker, Bilderböcker, Bokrecensioner, Böcker på svenska, Samhällsskildring,

"När jag blir stor ska jag bli konstnär. Som Michelangelo. Men det säger jag inte högt. För det är inget riktigt yrke. Inget man blir. Särskilt inte om man är flicka. Det vet jag att pappa tycker.


Fågeln i mig flyger vart den vill är en barnbok inspirerad av konstnären Berta Hanssons verk, men även av hennes brev och dagboksanteckningar. Under Hanssons uppväxt var det ovanligt att en kvinna utbildade sig, men hon gav ändå aldrig upp sin dröm om att bli konstnär.
 
Boken skildrar även tuberkulosens framfart i Sverige. Berta Hanssons mamma drabbades av sjukdomen och när hon dog försvann den enda person som förstod Berta.
 
Betyg: 3/5. Fågeln i mig flyger vart jag vill är nominerad till Augustpriset 2017 i kategorin Årets barn- och ungdomsbok. Jag gillar boken, framförallt på grund av att verkliga händelser och fakta vävs in i texten. Genom att läsa Fågeln i mig flyger vart den vill lärde jag mig mycket om Berta Hanssons liv samt hur hon tänkte under sin uppväxt. 
 
Alexandra Sundqvist har skrivit ett efterord som innehåller utförlig fakta om Berta Hanssons liv. Det uppskattade jag starkt, då huvuddelen av boken snarare bestod av utvalda fragment än en sammanhängande text. Självklart hade även dessa skärvor av text sin charm och jag tror att Sara Lundborgs sätt att skriva passar väldigt bra för den åldersgrupp boken riktar sig till, alltså 9-12-åringar.
 
Texten kompletteras på ett vackert sätt av Jenny Frankes illustrationer. Eftersom att boken innehåller många bilder tror jag att den skulle passa bra för högläsning. De ämnen som berörs i boken är viktiga att diskutera och samtala kring, något jag eftersöker i en högläsningsbok.
 
Recensionsexemplar från förlaget

 
Titel: Fågeln i mig flyger vart den vill
Författare: Sara Lundberg
Sidantal: 128
Genre: Barnbok, bilderbok
Utgivningsår: 2017
Köp: AdlibrisBokus
Kuriosa: Berta Hansson levde mellan 1910 och 1994.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

emmajoabsson

Emma, 17. Ravenclaw. Gillar friidrott, böcker, skrivande och cream cheese bagels. Drömmer om att ge ut en bok någon dag, men fokuserar för tillfället på att läsa andras. Mejladress: [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela