tvatusenboktankar.blogg.se

Kungen i kommunen

Publicerad 2017-11-22 20:13:00 i 2017, Bokrecensioner, Böcker på svenska, Samtida romaner, Skönlitteratur,

"Nu är jag förvisso ingen proffsig författare som använder fina ord och liknande, men eftersom jag kände att allt det som hände förra sommaren tvunget behövdes dokumenteras åt eftervärlden, tog jag mej motvilligt an uppgiften. Till saken hör för övrigt att jag är hiphoppare. Och som sådan har man den artistiska rätten att skriva precis som man pratar."


Rickard Johnsson är 22 år och har en dröm om att bli hiphoppare. Artisteriet som skulle bli hans väg ut ur Kristinehamn har istället försatt honom allt djupare ner i klistret. När Rickards flickvän sedan lång tid tillbaka dessutom gör slut med honom, känns det som om botten är nådd.
 
Betyg: 1/5. Jag tror tyvärr inte att jag är rätt publik för den här boken. Troligen finns det ett flertal människor som skulle relatera till huvudkaraktären i Kungen i kommunen, människor som precis som Rickard känner att de står och stampar utan att komma någonvart. Jag kan själv delvis känna igen mig i frustrationen som uppstår när man lägger ner otaliga timmar på något, utan att det ger någon utdelning. Tyvärr kan jag inte identifiera mig med Rickard som karaktär, då hans åsikter skiljer sig avsevärt från mina.
 
Tragikomiska böcker bör, enligt mig, innehålla en tydlig karaktärsutveckling. Det gör Kungen i kommunen, men den borde ha skett mer gradvis. I mitt tycke var de första 140 sidorna ganska enformiga och boken tog inte riktig fart förrän de avslutande 30. 
 
Jag kan tycka det är uppfriskande med en bok där en man får sitt hjärta krossat, då det efter ett uppbrott oftast är kvinnans perspektiv som skildras i litteraturen. Tyvärr är den aspekten dock inte tillräcklig för att jag ska tycka om boken som helhet. Generellt tror jag inte att denna typ av bok är något för mig, utan bör nog läsas av människor som har betydligt mer livserfarenhet än jag. Boken är dessutom skriven på talspråk, så om man gillar sådant kan man gott ta och kolla upp Kungen i kommunen.
 
Recensionsexemplar från förlaget
 

Titel: Kungen i kommunen
Författare: Henrik Larsson
Sidantal: 167
Genre: Samtida roman
Utgivningsår: 2017
Köp: AdlibrisBokus
Kuriosa: Henrik Larsson har medverkat i "Alla barn i Bullerbyn", där han spelade Bosse.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

emmajoabsson

Emma, 17. Ravenclaw. Gillar friidrott, böcker, skrivande och cream cheese bagels. Drömmer om att ge ut en bok någon dag, men fokuserar för tillfället på att läsa andras. Mejladress: [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela