tvatusenboktankar.blogg.se

Saker min son behöver veta om världen

Publicerad 2017-11-25 10:42:44 i 2011-2015, Bokrecensioner, Böcker på svenska, Facklitteratur, Samhällsskildring,

"Ja. Det är alltså jag som är din pappa. Jag förstår att du har börjat begripa det nu. Fram till nu har du ju så att säga mest bara glidit med och låtit oss andra göra allt jobb, men såvitt jag är informerad är du nu alltså ett och ett halvt år gammal och därmed i den ålder där man kan börja lära dig saker. Olika tricks och så. Jag är mycket positivt inställd till detta, jag säger det nu direkt."

 
I Saker min son behöver veta om världen försöker Fredrik Backman förklara världen för sin tvååriga son. Backman skildrar förändringen som sker den stund man blir småbarnsförälder samt några av de ängsligheter som infinner sig efter man fått barn. Boken är alltigenom märkbart uppriktiga och innehåller Backmans villkorslösa kärleksförklaringar, riktade till hans son och hans fru.
 
Betyg: 5/5! Fredrik Backman är en av mina "go-to-authors", alltså en författare vars böcker jag läser oavsett vad de handlar om. Saker min son behöver veta om världen skiljer sig en hel del från hans andra böcker, då denna bok inte är skönlitterär. Vad jag har kommit till insikt om gällande Fredrik Backman är att han bemästrar så många olika genrer. Oavsett om han skriver noveller, romaner eller facklitteratur, så berörs jag av hans texter. Självklart älskade jag Saker min son behöver veta om världen, men jag hade inte heller förväntat mig något annat.
 
Anledningen till att jag ändå valt att vänta med att läsa denna bok beror på att den är skriven av en förälder till sitt barn. Jag är inte förälder och var därför osäker på om jag skulle gå miste om något i och med att jag inte riktigt kan relatera till föräldraaspekten. Efter att ha läst boken kan jag garantera att den är läsvärd, oavsett om man är förälder eller inte. Om jag någon gång i framtid får barn ska jag däremot läsa om boken, för det vore minst sagt intressant att se hur min upplevelse förändrats.

 
Titel: Saker min son behöver veta om världen
Författare: Fredrik Backman
Sidantal: 202
Genre: Facklitteratur
Utgivningsår: 2012
Förlag: Forum
Köp: AdlibrisBokus
Kuriosa: Fredrik Backman debuterade som författare 2012, då En man som heter Ove samt Saker min son behöver veta om världen släpptes samma dag.

Kommentarer

Postat av: Vargnatts bokhylla

Publicerad 2017-11-25 19:38:56

Läser också allt av honom! :)

Svar: Roligt att höra! Jag tycker det är extra kul när man hittar svenska författare som man verkligen gillar.
emmajoabsson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

emmajoabsson

Emma, 17. Ravenclaw. Gillar friidrott, böcker, skrivande och cream cheese bagels. Drömmer om att ge ut en bok någon dag, men fokuserar för tillfället på att läsa andras. Mejladress: [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela