tvatusenboktankar.blogg.se

milk and honey

Publicerad 2017-10-17 09:38:00 i 2011-2015, Bokrecensioner, Böcker på engelska, Poesi,

"the thing about writing is
i can't tell if it's healing
or destroying me”

 
Rupi Kaur har både skrivit och illustrerat milk and honey, en poesisamling som behandlar ämnen som våld, missbruk, kärlek, förlust och femininitet. Boken är uppdelad i fyra kapitel, the hurtingthe lovingthe breaking samt the healing. Tillsammans utgör dessa kapitel livserfarenheter som Rupi Kaur skrivit ner i form av poesi.
 
Betyg: 5/5! milk and honey kan i ärlighetens namn vara den enskilt bästa bok jag någonsin läst (möjligtvis delad första plats med The Gentleman's Guide to Vice and Virtue). Eftersom att jag läste den innan jag startade den här bloggen hade jag egentligen inte tänkt recensera den, men med tanke på hur mycket jag tycker om boken kändes det fel att inte ha skrivit om den.
 
Efter att ha läst milk and honey förstår jag hur man ska använda sig av ord. Det är en bok som får mig att vilja skriva själv, samtidigt som jag fruktar skrivandet då jag aldrig kommer att bli riktigt nöjd med mina egna texter efter att ha läst något så vackert.
 
Att bygga upp en poesisamling som en berättelse är oerhört smart. Förutom att jag träffas rakt i hjärtat av dikterna påverkas jag även av helheten, av historien som Rupi Kaur lägger ut framför mig. Även om jag inte föll handlöst för varje enskild dikt har jag förståelse för samtliga texters värde.
 
Jag vet att Sandra Beijer har översatt milk and honey till svenska. mjölk och honung, som diktsamlingen heter på svenska, ges ut imorgon. Personligen vill jag gärna läsa boken på svenska också, då man inte kan översätta dikter rakt av utan istället måste göra sin egen tolkning av dem. Det skulle vara intressant att se vad Beijer fått fram utifrån Kaurs dikter. Sandra Beijer är en författare vars språk jag tycker väldigt bra om och jag tror absolut att hon kan göra dikterna rättvisa.

 
Titel: milk and honey
Författare: Rupi Kaur
Sidantal: 204
Genre: Poesi
Utgivningsår: 2014
Förlag: Createspace
Köp: AdlibrisBokus
Kuriosa: Rupi Kaur har precis släppt en ny diktsamling, the sun and her flowers.

Kommentarer

Postat av: Vargnatts bokhylla

Publicerad 2017-10-17 11:15:50

Tyckte också mycket om den och är nyfiken på hur det blivit på svenska :)

Svar: Ja! Det är sällan jag är särskilt intresserad av översatta böcker, men i detta fall är det faktiskt så.
emmajoabsson

Postat av: Emma K

Publicerad 2017-10-19 08:09:50

åå, har hört många som pratat gott om denna boken. Vanligtvis så är inte poesi min grej, men har inte hört något negativt om denna boken. kanske ska ge den en chans?

väldigt bra recension!

Kram Emma K

Svar: Jag tror att du skulle gilla den!
emmajoabsson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

emmajoabsson

Emma, 17. Ravenclaw. Gillar friidrott, böcker, skrivande och cream cheese bagels. Drömmer om att ge ut en bok någon dag, men fokuserar för tillfället på att läsa andras. Mejladress: [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela