tvatusenboktankar.blogg.se

Fantastic Beasts and Where to Find Them

Publicerad 2017-09-02 15:06:00 i 2000-2010, Bokrecensioner, Böcker på engelska, Fantasy, Skönlitteratur, Ungdomsböcker,

"I would like to take this opportunity to reassure Muggle purchasers that the amusing creatures described hereafter are fictional and cannot hurt you. To wizards, I say merely: Draco dormiens nunquam titillandus."

 
Fantastic Beasts and Where to Find Them är en guide riktad till den som vill lära sig mer om de magiska varelser som återfinns i trollkarlsvärlden. Några av de vidunder som omnämns i boken är hippogriffer, basilisker, olika sorters drakar, men även andra varelser som du kanske inte kände till sedan tidigare.
 
Betyg: 4/5. Jag rekommenderar den här boken till folk som anser sig vara riktiga Harry Potter-fans, för om man inte är det tror jag inte att man skulle se någon mening med att läsa den. 
 
I ärlighetens namn skulle jag inte ha gett boken särskilt bra betyg om den enbart hade bestått av beskrivningar av magiska vidunder. Med det sagt finns det en del faktorer som fick mig att ge boken som helhet ett högt betyg. Jag lyssnade på ljudboken, vilket jag såhär i efterhand kan medge var ett mycket bra beslut. Uppläsaren är nämligen ingen mindre än Eddie Redmayne. Förutom att Redmayne spelar Newt Scamander i Fantastic Beasts-filmen är han en av mina favoritskådespelare och tack vare honom blev min läsupplevelse bättre än vad den hade blivit om jag hade valt att läsa boken på det traditionella viset.
 
En annan sak i boken jag verkligen fastnade för var dess intro. Det är svårt att förklara varför om man inte själv har läst eller lyssnat på boken, men jag tyckte hursomhelst att introt var väldigt bra skrivet. Även andra delar av boken kändes väl genomtänkta, dock ansåg jag att det stundtals gick lite för långsamt framåt. Om du planerar att läsa boken föreslår jag att du läser ett uppslag i taget istället för hela boken i ett svep.

 
Titel: Fantastic Beasts and Where to Find Them
Författare: Newt Scamander (J.K. Rowling)
Sidantal: 128
Genre: Fantasy, barn- och ungdomsbok
Utgivningsår: 2001
Förlag: Pottermore
Köp: AdlibrisBokus
Kuriosa: Igår (1/9-17) utspelade sig epilogen i Harry Potter and the Deathly Hallows.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

emmajoabsson

Emma, 17. Ravenclaw. Gillar friidrott, böcker, skrivande och cream cheese bagels. Drömmer om att ge ut en bok någon dag, men fokuserar för tillfället på att läsa andras. Mejladress: [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela