tvatusenboktankar.blogg.se

Glömskan

Publicerad 2017-09-08 21:11:36 i 2017, Bokrecensioner, Böcker på svenska, Magisk realism, Mellanstadieböcker, Skönlitteratur,

"'Humlor ska inte kunna flyga egentligen', sa mormor, 'visste du det? Deras kroppar är alldeles för tunga för de där små vingarna.'
'Och ändå flyger de', muttrade Hedda.
'Märkligt va? sa mormor."

 
När Heddas mamma äntligen gör slut med sin våldsamma pojkvän ger sig familjen av till mormor. I den norrländska byn Glömskan får Hedda inte en lugn stund. Efter att ha blivit rånad på sin mobil följer Hedda efter tjuven i ett försök att få mobilen tillbaka. Snattaren visar sig heta Simon och trots att han är i Heddas ålder bor han ensam i ett ödehus långt in i skogen. 
 
I samma veva som Hedda träffar Simon försvinner hennes lillebror spårlöst. Snart ska Hedda komma att inse att Simon inte är den enda som gömmer sig i skogen. Det finns mycket att upptäcka om man vågar se efter...
 
Betyg: 3/5. En mycket läsvärd bok som passar perfekt under den här tiden av året. Trots att boken är förhållandevis kort upplevde jag att man verkligen rycktes med i handlingen. En konsekvens av bokens korta format är dock att jag personligen anser att vissa saker lämnades ouppklarade, medan andra klarades upp lite väl enkelt.
 
Med det sagt skulle jag vilja passa på nämna det jag tyckte absolut bäst om, nämligen slutet. Av förståeliga skäl kan jag inte ge någon detaljerad analys av bokens avslutande del, men oj så bra den var! Om inte annat tycker jag faktiskt att man bör ge Glömskan en chans på grund av dess briljanta avslutning. 
 
En tanke som slog mig under läsningen var att jag gärna skulle vilja se Johanna Olsson skriva en bok som riktar sig till äldre ungdomar. Glömskan riktar sig framförallt till barn mellan 9-12 år, men jag är övertygad om att Olsson hade kunnat skriva böcker för ungdomar i min ålder.

 
Titel: Glömskan
Författare: Johanna Olsson
Sidantal: 206
Genre: Mellanstadiebok, magisk realism
Utgivningsår: 2017
Förlag: Berghs
Köp: AdlibrisBokus
Kuriosa: Glömskan är Johanna Olssons debutroman.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

emmajoabsson

Emma, 17. Ravenclaw. Gillar friidrott, böcker, skrivande och cream cheese bagels. Drömmer om att ge ut en bok någon dag, men fokuserar för tillfället på att läsa andras. Mejladress: [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela