tvatusenboktankar.blogg.se

Ibland mår jag inte så bra

Publicerad 2017-09-26 15:26:23 i 2016, Biografier, Bokrecensioner, Böcker på svenska,

 "'Och vinnaren i kategorin Årets style är ... THERÉSE LINDGREN!!!'
Till publikens öronbedövande jubel flyger mina händer reflexmässigt upp framför min öppna mun, mina ögon tåras, hjärtat klappar och jag ställer mig upp men ... Jag är inte där. Jag är inte på Cirkus i Stockholm. Jag är inte på Guldtuben och jag tar inte emot mitt pris på scenen. Jag står med händerna för min vidöppna mun i en mörk studio fyra kilometer därifrån och följer galan via livesändningen."
...
"Jag har fått allting berättat för mig i efterhand, för jag var inte där. För ibland mår jag inte så bra."

 
Antalet människor i vårt samhälle som drabbas av psykisk ohälsa har ökat betydligt under de senaste åren. I Ibland mår jag inte så bra delar en av Sveriges mest framgångsrika YouTubers, Therése Lindgren, med sig av sina erfarenheter av psykisk ohälsa. Boken innehåller även faktabaserad information, såsom vikten av att prata med någon om man mår dåligt, vad kognitiv beteendeterapi kan åstadkomma och så vidare.
 
Betyg: 4/5. Igenkänningsfaktorn var hög när jag läste Ibland mår jag inte så bra. Även om jag inte har drabbats av panikångest eller personligen haft de diagnoser Therése omnämner, så känner jag igen mig i många av hennes tankar. Att få bekräftelse på att man inte är ensam om att känna på ett visst sätt är otroligt befriande. Jag tror dessutom att den här boken kan vara bra om man har någon i sin närhet som mår psykiskt dåligt. Kanske kan denna bok ge tips och råd kring hur man bör handskas med människor som drabbas av exempelvis panikattacker. Den kan även bidra till ökad förståelse för de som drabbas. Läs den! 

 
Titel: Ibland mår jag inte så bra
Författare: Therése Lindgren
Sidantal: 139
Genre: Biografi
Utgivningsår: 2016
Köp: AdlibrisBokus
Kuriosa: Therése Lindgren är aktuell med en ny bok, Vem bryr sig? som släpps 10/11 i år. Boken fokuserar på människors ansvarstagande samt att vi måste ta hand om likväl djur som människor. Bland annat skildrar boken Therése Lindgrens resa mot ett liv som vegan.

Kommentarer

Postat av: Emma K

Publicerad 2017-09-26 17:33:36

åå, nu blev jag faktiskt intresserad över att läsa denna boken. Jag själv har följt Therése Lindgren i ca ett år nu, men jag har aldrig funderat på att läsa boken.. förrens nu!

Tack för tipset!

Svar: Vad roligt att du känner så! Jag tror som sagt att det är en bok som kan vara nyttig för de allra flesta att läsa.
emmajoabsson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

emmajoabsson

Emma, 17. Ravenclaw. Gillar friidrott, böcker, skrivande och cream cheese bagels. Drömmer om att ge ut en bok någon dag, men fokuserar för tillfället på att läsa andras. Mejladress: [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela