tvatusenboktankar.blogg.se

#seriöstdeträckernu

Publicerad 2017-09-23 17:16:08 i 2017, Bokrecensioner, Böcker på svenska, Högstadieböcker, Samhällsskildring, Samtida romaner, Skönlitteratur,

Bildresultat för #seriöstdeträckernu "'Det kallas dick pics. Du fattar, pictures på dicks.'
Jag suckade, snörvlade diskret ett par gånger. 'Varför det?'
'Varför vadå? Varför heter det så? Varför nån tar en sån? Eller varför nån skickar en sån?'
'De två sista frågorna.'"

 
När Josefine, Ayaan och Malou får dick pics skickade till sig bestämmer de sig för att göra något åt saken. Tjejerna vägrar hålla med de vuxna om att man får skylla sig själv om man använder sociala medier där dick picks förekommer. Nu gäller det för kompisgänget att stå upp för sina rättigheter och bevisa de vuxna fel.
 
Betyg: 2/5. Jag tycker det är bra med böcker som tar sig an samhällsaktuella frågor, vilket #seriöstdeträckernu i högsta grad gör. Boken ingav en känsla av att man kan åstadkomma mycket mer än vad man tror, så länge man samarbetar. Tyvärr blev jag dock besviken över sättet som problemen med dick pics hanterades på. Personligen hade jag gärna sett en annan lösning, eftersom jag anser att bokens fokus hamnade på fel saker.
 
Det fanns många intressanta tankar i boken som inte fick tillräckligt med utrymme. Jag kunde till exempel känna igen mig i ett dilemma som Josefine upplevde. Ayaan och Malou var bästa vänner redan innan Josefine kom in i bilden, något som inneburit en känsla av utanförskap från Josefines sida. Denna aspekt av boken var välskriven och hade gärna fått ha en mer framträdande roll.
 
Enligt mig tog boken stryk av sitt korta format. Kanske har författaren valt att låta boken vara av det kortare slaget i ett försök att maximera antalet unga som väljer att läsa den. Jag kan absolut förstå det stilistiska valet, även om jag gärna hade sett att boken varit längre.
 

Recensionsexemplar från förlaget


 
Titel: #seriöstdeträckernu
Författare: Marie-Chantal Long
Sidantal: 160
Genre: Samhällsskildring, högstadiebok
Utgivningsår: 2017
Förlag: Opal
Köp: AdlibrisBokus
Kuriosa: Marie-Chantal Long tilldelades 2015 Barnens romanpris för sin bok Den blomstertid nu kommer. Boken har beskrivits som Brott och straff för unga.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

emmajoabsson

Emma, 17. Ravenclaw. Gillar friidrott, böcker, skrivande och cream cheese bagels. Drömmer om att ge ut en bok någon dag, men fokuserar för tillfället på att läsa andras. Mejladress: [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela