tvatusenboktankar.blogg.se

Ta det som en man

Publicerad 2017-09-14 21:36:21 i 2017, Bokrecensioner, Böcker på svenska, Samhällsskildring,

 "Jag har ingen erfarenhet av våld alls. Jag har aldrig varit i slagsmål eller varit intresserad av våld. Enbart rädd. Rädd som fan."

 
Hampus Nessvold har under större delen av sitt liv kämpat för att leva upp till de ideal som klassas som typiskt manliga. I boken Ta det som en man reflekterar han över hur dagens samhällsnormer har påverkat honom under uppväxten. Skulle han ha spelat fotboll under åtta års tid om det inte var för dessa normer? Skulle han ha haft så svårt att öppna sig för andra människor?
 
I boken tar författaren upp ämnen som kroppsideal, vänskap, sex, psykiskt välmående med mera. Boken innehåller förutom Hampus Nessvolds tankar och erfarenheter även statistik sammanställd av Svante Tidholm över skillnader mellan män och kvinnor i olika situationer.
 
Betyg: 4/5. Precis som när det gäller Clara Henrys Ja jag har mens, hurså? och mitt namn - en bok om att vara trans av Moa-Lina Olbers Croall tror jag att alla människor skulle kunna få ut någonting av att läsa Ta det som en man, oavsett vilken målgrupp den i första hand riktar sig till. Även jag som kvinna fann boken intressant och läsvärd. Kroppsideal är ett ämne som berörs i boken och det är något jag vet att många människor kan relatera till. Jag vill påstå att flera av Hampus Nessvolds råd är användbara, oavsett könsidentitet.
 

Recensionsexemplar från förlaget


 
Titel: Ta det som en man
Författare: Hampus Nessvold
Sidantal: 132
Genre: Samhällsskildring
Utgivningsår: 2017
Förlag: Bonnier Carlsen
Köp: AdlibrisBokus
Kuriosa: Hampus Nessvold är bland annat känd från radioprogrammet Zia med Nessvold i P3.

Kommentarer

Postat av: Sara

Publicerad 2017-10-02 16:54:50

Lånade den här förra veckan, så när jag är klar med Dark places står den här på tur.

Svar: Härligt, jag hoppas att du kommer gilla den!
emmajoabsson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

emmajoabsson

Emma, 17. Ravenclaw. Gillar friidrott, böcker, skrivande och cream cheese bagels. Drömmer om att ge ut en bok någon dag, men fokuserar för tillfället på att läsa andras. Mejladress: [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela